Het Europees initiatief ‘Clean Corporate Vehicles’ dreigt de deur te sluiten voor noodzakelijke duurzame energie-oplossingen
C O L U M N
De sectorfederatie Energia maakt zich zorgen over de voorgestelde richting van de Europese wetgeving inzake ‘Clean Corporate Vehicles’[1]. In plaats van een eenzijdige technologie-exclusieve aanpak zou dit initiatief technologieneutraal moeten zijn, waarbij alle duurzame oplossingen bijdragen aan het behalen van het netto-zero objectief in 2050. Daarom roepen we de beleidsmakers op dat de wetgeving marktvoorwaarden creëert binnen een technologieneutraal en investeringsvriendelijk kader, zodat de decarbonisatie van de transportsector maximale slaagkansen krijgt.
Het verplicht stellen van het gebruik van bedrijfsvoertuigen met nul-uitstoot (exclusief gedefinieerd als batterij-elektrische of waterstofvoertuigen) houdt geen rekening met het decarbonisatiepotentieel van alle RED[2]-conforme hernieuwbare brandstoffen[3]. Een technologieneutraal kader dat hernieuwbare brandstoffen omvat kan daarentegen tegelijkertijd de decarbonisatie van het huidige en toekomstige wagenpark ondersteunen, elektrificatie aanvullen en de keuzevrijheid van consumenten behouden. Het principe van technologieneutraliteitis vastgelegd door de EU Commissievoorzitter (in de Politieke Richtlijnen 2024–2029) en in het Draghi rapport. Regelgevende voorschriften die evenwel één enkele technologische route bevoordelen, dreigen innovatie te ondermijnen en de decarbonisatie van het transport te vertragen.
Daarom bevelen wij aan om het volledige spectrum van RED-conforme hernieuwbare brandstoffen in te zetten om het doel van ‘schone bedrijfsvoertuigen’ te bereiken. In de context van de komende herziening van de Verordening 2019/631 m.b.t. CO2 emissienormen voor voertuigen, zou een specifieke voertuigcategorie “die uitsluitend op CO₂-neutrale brandstoffen (biogeen en synthetisch) rijdt” moeten worden opgenomen als ‘zero-emissie’ voertuigen. Deze brandstoffen zijn geschikt voor gebruik in verbrandingsmotoren en ook essentieel voor de decarbonisatie van moeilijk te elektrificeren transportsectoren zoals vrachtwagentransport (vooral lange afstanden) alsook lucht- en zeevaart.
De wagenparkbeheerders zouden de vrijheid moeten hebben het meest geschikte decarbonisatietraject te kiezen voor hun operationele behoeften. Fiscale stimulansen kunnen de adoptie van alle technologieën met netto nul-uitstoot ondersteunen, inclusief hernieuwbare brandstoffen.
Bovendien moet de wetgeving rekening houden met een vergelijkende analyse van alle beschikbare technologische alternatieven met behulp van een levenscyclusbenadering (Life Cycle Assessment) om de reële en volledige CO2 impact te meten van alle types voertuigen. Het zou ook wenselijk zijn om de regelgevende samenhang van dit initiatief met andere wetgeving op het gebied van transport (bijvoorbeeld RED en ETS2) na te gaan zodat er consistentie is in decarbonisatie initiatieven.
Wim De Wulf
Secretaris-generaal ENERGIA
[1] Aankomende wetgevend kader voor de versnelling van ‘zero emissie’ commerciële wagens
[2] Renewable Energy Directive
[3] RED Regelgeving omvat een diverse energiemix met inbegrip van geavanceerde biobrandstoffen en RFNBO’s (Renewable Fuels from Non-Biological Origin)